Sunday, October 6, 2013

KAHWIN KERANA NAFSU ATAU KASIH SAYANG?






Hubungan lelaki dan perempuan adalah fitrah kejadian yang 
ditetapkan oleh Allah taala, hubungan yang dijalinkan
 hendaklah atas dasar syariat. Firman Allah taala ;


Maksudnya; “Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami 
telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan 
Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan
 bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan
 (dan beramah mesra antara satu Dengan Yang lain). 
Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah
 orang Yang lebih taqwanya di antara kamu, (bukan 
Yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya
 Allah Maha Mengetahui, lagi Maha mendalam 
pengetahuannya (akan keadaan dan amalan kamu)”. 
Al-hujurat-13

Dalam Islam hubungan tersebut adalah ikatan
 perkahwinan yang sah. Timbul persoalan apabila
 pasangan yang berkahwin selalu menghadapi 
masalah dalam rumah tangga, apabila 
membincangkan perkara ini, ada pihak
 yang mendakwa perkahwinan yang
 berdasarkan hawa nafsu akan sering
 dilanda masalah, adapun perkahwinan yang
 didasari dengan kasih sayang kurang 
mempunyai masalah.

Pada pandangan saya ikatan kekeluargaan itu 
terdiri daripada ikatan antara dua insan yang 
berlainan jantina iaitu lelaki dan perempuan
 yang mempunyai hormon yang berbeza. 
Sudah tentu dua insan ini berbeza dari segi 
emosi, pemikiran, jasmani dan rohaninya.
 Maka apabila berlaku masalah dan pertengkaran, 
masing-masing akan mempertahankan diri 
dengan emosi dan pemikiran tersendiri. 
Sekiranya keluarga itu tidak bijak mengawal
 emosi maka akan bertambah parah 
masalah tersebut dan sebaliknya.

Perkahwinan atas dasar kasih sayang 
memang tidak dapat disangkal lagi 
sebagaimana firman Allah taala;

Maksudnya; “Dan di antara tanda-tanda Yang 
membuktikan kekuasaannya dan rahmatNya, 
Bahawa ia menciptakan untuk kamu (Wahai kaum lelaki),
 isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya
 kamu bersenang hati dan hidup mesra
 dengannya, dan dijadikannya di antara
 kamu (suami isteri) perasaan kasih 
sayang dan belas kasihan.

Sesungguhnya Yang demikian itu 
mengandungi keterangan-keterangan
 (yang menimbulkan kesedaran) bagi 
orang-orang Yang berfikir”.
ar-Ruum-21

Dalam ayat ini dapat difahami bahawa 
nikmat kasih sayang itu wujud dalam 
suasana hubungan antara lelaki dan 
perempuan yakni selepas bergelar
 suami dan isteri. Imam al-Alusi dalam 
menafsirkan ayat ini menyebutkan bahawa : 
“diciptakan bagi kamu isteri dari jenis kamu sendiri
( yakni asal penciptaan hawa dari rusuk adam), 
supaya kamu cenderung kepadanya, 
sesungguhnya faktor sejenis ini akan 
menguatkan lagi hubungan kasih sayang”.

Berkahwin kerana nafsu, bukan kerana kasih 
sayang selalu menjadi hujah sesetengah
 golongan isteri yang kononnya kecewa 
dengan suami mereka yang tidak mengendahkan
 perasan,dan hati isteri dalam kehidupan 
berumah tangga. Isteri dikatakan menjadi
 mangsa suami, yang mengabaikan tanggungjawab 
dan sebagainya. Namun dalam menyelesaikan
 hubungan rumah tangga suami dan isteri 
harus bermuhasabah diri masing-masing,
 dan perlu bertolak ansur. Hujah ataupun
 tohmahan ini dilihat seolah-olah nafsu 
itu sesuatu yang buruk dan amat keji,
 sedangkan perasaan kasih sayang sendiri
 memerlukan kepada nafsu, makan perlu

 kepada nafsu, tidur dan kehidupan 
keseluruhannya perlu kepada nafsu.

Apakah yang dikatakan nafsu itu. Nafsu itu
 satu perkataan daripada bahasa arab dan
 dalam Bahasa Melayu membawa erti
 keinginan yang kuat. Jadi semua perkara
 tidak akan berlaku dan terjadi melainkan
 dengan adanya keinginan dalam diri kita. 
Adapun keinginan dan perbuatan 
kita didorong oleh nafsu, sama ada
 nafsu yang mengajak kepada kebaikan 
ataupun yang mengajak kepada kejahatan.

Nafsu terbahagi kepada nafsu muthmainnah, 
nafsu lawwamah, nafsu mulhimah, dan nafsu amarah. 
Tingkatan nafsu yang paling buruk ialah 
nafsu amarah, iaitu nafsu yang menyeru kepada 
kejahatan. Dan nafsu inilah yang perlu kita
 bendung dengan berkahwin, supaya diri 
kita tidak dikawal olehnya lalu 
menjerumuskan diri dalam lembah kehinaan.

Sekiranya dikatakan, ada sesetengah 
pasangan yang berkahwin bukan kerana
 keinginan dan nafsu kasih sayang, 
yang ada hanya nafsu keinginan seks 
semata, ya saya katakan ada, ini kerana 
berkahwin atas dasar keinginan seks 
adalah bagi menghalang diri daripada 
melakukan kemaksiatan yang merosakkan,
 selagi mana perkahwinan itu tidak melanggar
 etika dan peraturan perkahwinan yang
 telah ditetapkan oleh syariat. itu juga
 yang disarankan oleh Rasulullah S.A.W. , 
sabdanya yang bermaksud;

Daripada A’lqamah ra berkata: ketika aku 

berjalan bersama Abdullah r.a, Abdullah berkata: 
satu ketika kami bersama Rasulullah S.A.W,
lalu beliau bersabda: “sesiapa di antara kamu yang 
ada keinginan seks ( Jimak ) hendaklah dia 
berkahwin, kerana dengan berkahwin dapat 
memelihara pandangan dan juga kemaluan
 daripada terjebak dalam melakukan kemaksiatan. 
Bagi sesiapa yang tak mampu untuk
 berkahwin hendaklah dia berpuasa,
 kerana puasa dapat menghalang nafsu”. (muttafaq alaih)

Imam an-Nawawi dalam mensyarahkan
 hadis ini menyatakan bahawa; pendapat
 ulama terbahagi kepada dua dalam makna “al-baah”.

Pertama dan yang paling sahih: maknanya
 pada bahasa iaitu jimak. Maksudnya sesiapa 
di antara kamu yang mampu berjimak dan 
mampu menyediakan nafkah perkahwinan
 hendaklah ia berkahwin.

Kedua: maknanya nafkah perkahwinan. 
Maksudnya sesiapa yang mampu menyediakan
 nafkah perkahwinan hendaklah berkahwin,
 dan sesiapa yang tidak mampu hendaklah ia 
berpuasa bagi mengekang syahwatnya. 
Mereka yang berpegang dengan pendapat
 ini menyatakan: maksud sabda nabi 
“ sesiapa yang tak mampu hendaklah ia berpuasa” 
mereka berkata; bagi mereka yang tidak 
mempunyai keinginan seks (jimak) tidak 
perlu berpuasa untuk mengekang nafsu 
syahwatnya. Maka wajib mentakwilkan “al-baah” 
itu kepada kemampuan nafkah

Jelas dalam hadis ini, saranan daripada
 Rasulullah agar pemuda-pemuda berkahwin
 bagi mengekang nafsu daripada dilepaskan
 tidak pada tempatnya. Maka berkahwin
 di sini atas dasar menghalang nafsu
 ammarah daripada menguasai
 diri adalah wajib hukumnya.

Tidak semestinya berkahwin dengan sebab 
nafsu tidak mempunyai kasih sayang. 
Ketika proses memilih calon isteri dan 
bertunang kita digalakkan untuk memilih 
calon yang sekufu yakni yang sesuai 
dengan diri kita. Tempoh bertunang 
merupakan satu tempoh untuk melahirkan 
perasaan kasih dan sayang agar permulaan 
di alam rumah tangga bermula dengan baik.

Islam amat memandang berat kepada
 kesalahan zina kerana ia mengakibatkan
 keruntuhan sistem kekeluargaan, begitu
 juga perkara-perkara yang menjebakkan diri 
dalam kancah zina, seperti berpakaian 
menjolok mata, melihat aurat bukan muhrim, 
bersentuhan lelaki dan perempuan tanpa sebab, 
berdua-duaan lelaki dan perempuan dan sebagainya.
 Firman Allah taala;

Maksudnya : “dan janganlah kamu menghampiri zina,
 Sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan 
Yang keji dan satu jalan Yang jahat 
(yang membawa kerosakan)”. Al-Israa’ 32
Kesimpulannya berkahwin kerana nafsu bagi
 mengelakkan diri dari terjebak dalam kancah 
perzinaan bukanlah satu kesalahan bahkan 
satu kewajipan. Ia juga tidak boleh dijadikan 
sebagai hujah bagi menyatakan perkahwinan 
disebabkan nafsu tidak membawa kebahagian
 dan memporak-perandakan rumah tangga.

No comments:

Post a Comment