Saturday, July 2, 2011

CABARAN MENJADI GOLONGAN GHURABA


Banyak perkara yang mengelirukan kita pada akhir zaman ini. Kita hidup dengan penuh kekeliruan. Pemikiran kita bercampur-campur. Antara kekalutan situasi yang ada dan kerencaman pelbagai anasir yang wujud dalam menyelesaikan kekalutan itu. Banyak ketulenan sudah hilang. Agama yang asal juga diubah menurut kehendak penaja yang bercakp mengenainya. Bercampur baur antara sunnah dan bidaah. Semua perkara didagangkan, demikian agama juga dilelong. Siapakah yang jujur sukar dicari. Setiap produk sama ada barangan ataupun politik cuba dikaitkan dengan nama agama untuk dilariskan jualannya. Agama dibengkokkan dan dibentuk menurut kehendak 

pasaran. Pasaran makanan, pasaran pakaian, pasaran politik,pasaran pendidikan dan seumpamanya diberikan nama agama.sehingga dari produk makanan,pakaian, politik dan segalanya”dicelup” nama islam. Kita pun sukar hendak pasti antara yang berjuang untuk mendekatkan diri kepada Allah dan jujur kepadaNYA, dan yang bertujuan mendekatkan wang kepadaNYA dengan menggunakan nama Allah dan rasulNYA.


Inilah yang berlaku kepad golongan AHLUL KITAB yang dilaknat oleh Allah. Firman Allah : (maksudnya) kecelakaan besar bagi orang-orang yang menulis kitab taurat dengan tangan mereka, kemudian mereka berkata: “ ini dari sisi Allah”, supaya mereka (dengan perbuatan itu) dapat membelinya dengan harga sedikit. Maka kecelakaan besar bagi mereka disebabkan apa yang ditulis oleh tangan mereka , dan kecelakaan besar bagi mereka dari apa yang mereka usahakan,” (surah al-baqarah,ayat:79). Itulah AHLUL KITAB, mereka menggunakan nama Allah untuk produk diterima sekalipun ia sama sekali tidak berasal dari Allah yang hanya bidaah dan rekaan mereka semata.

Golongan Sedikit

Malangnya, pada akhir zaman golongan yang menjadikan agama itu bersimpang siur telah menguasai keadaan. Sesiapa yang enggan dia tersempit di tengah ombak kecelaruan yang mengaburkan. Banyak pendapat dan andaian muncul di sana-sini; sehingga kita tertanya-tanya siapakah yang jujur, siapakah yang berdagang agamanya. Siapakah yany patut kita bela? Inilah suasana dunia yang membaluti kita hari ini. Pendirian agama kita dipaksa oleh orang lain. Kita tidak diberikan kebebasan berpegang dengan apa yang kita yakin dari dalil-dalil yang kita baca dari al-quran dan sunnah. Itu kadang-kala dianggap menyanggahi majority.


Kita tidak menafikan masih ada golongan yang soleh, tetapi mereka itu sedikit di akhir zaman, mereka ghuraba. Nabi bersabda:” Ada tetap ada suatu puak dalam kalangan umatku,yang menegakkan urusan Allah(islam). Mereka tidak dapat dimusnahkan oleh golongan yang menghina dan menyanggahi mereka sehingga tibanya janji Allah( kiamat) mereka bangkit” (Riwayat Muslim). Kata al-Imam Ahmad:” jika mereka bukan ahlul hadis, aku tidak tahu siapa lagi”. Ertinya, golongan yang berpegang kepada nas-nas Nabi SAW itu akan tetap ada, ditentang dan dilawan, namun tetap bangkit.


Ya, di akhir zaman , golongan ini minority. Mereka dianggap asing di tengah lautan manusia yang rosak. Dalam riwayat al-Imam Ahmad,Nabi bersabda: “Beruntunglah golongan ghuraba( yang asing atau pelik). Ditanya baginda:” Siapakah mereka yang ghuraba itu wahai Rasulullah?. Jawab baginda: Golongan yang soleh dalam kalangan ramai yang jahat, yang menentang mereka lebih ramai daripada yang mentaati mereka”. (dinilai sahih oleh Ahmad Shakir).

GHURABA

Ghuraba atau asing itu ada dua bentuk. Pertama; asing di sudut jasad, sepertimana seseorang yan g pergi tempat baru yang tidak dikenali. Maka , dia akan berasa terasing dalam masyarakat yang baru, atau orang melihatnya asing kerana baru hadir. Namun, itu senang untuk di selesaikan. Sedikit pergaulan mesra, dan pandai mencari kawan, keadaan mungkin tidak asing lagi. Kedua; asing di sudut roh dan pemikiran.

Sekalipun seseorang itu lama atau anak jati masyakatnya, tetapi dia mungkin dianggap asing desebabkan pemikiran yang berbeza dengan mereka, atau sikap yang asing dari kebiasaan masyarakatnya. Dia terpencil kerana pendiriannya. Hal ini menyebabkan dia akan dipulau, di kecam, dihina dan ditolak. Tidak dapat diubah keadaan ini, melainkan dia mengubah prinsipnya atau dia berjaya mengubah persepsi masyarakatnya. Itu merupakan tanggungjawab yang berat. 

Apatah lagi dalam masyarakat akhir zaman, di mana Nabi SAW bersabda:” islam itu bermulanya asing, dan akan kembali sebagai asing, maka beruntung mereka yang ghuraba( yang asing)’. Ditanya Nabi:” siapakah ghuraba?”. Nabi menjawab: “ serpihan dari kabilah”.(Riwayat al-Baghawi, sanad sahih). Maksudnya, golongan yang asing dan terpencil dari kelompak mereka, samada kabilah keturunan atau kumpulan-kumpulan yang wujud dalam dunia hari ini.
Biasanya, setiap puak mahu kita mengiakan sahaja apa yang mereka kata. Jika mereka bangsa, mereka mahu samada buruk atau baik, kita sokong semua tindakan bangsa atau kabilah kita. 

Jika amalan tradisi yang  bidaah dalam masyarakat, disuruh terima sekalipun beryanggahi kitab dan sunnah.kalau parti politik mereka mahu supaya kita tunduk kepada mereka samada yang benar atau yang salah. Demikian kumpulan dan organisasi dan seumpamanya. Bagi mereka , jika tidak tunduk sepenuh itu tidak ada pendirian. Menyokong sebahagian perkara berbeza dalam beberapa perkara dianggap berpendirian tidak teguh, kerana paksi mereka itu adalah kumpulan atau bangsa. Namun, golongan ghuraba, paksi mereka adalah nas-nas al-quran dan al-sunnah. Mereka itu”Allah centric”, berpaksikan Allah dalam keputusan , sekalipun terpaksa berkorban jawatan, nama,rakan dan kedudukan.’amatlah sukar untuk hidup sebagai ghuraba. Tekanan perasaan dan jiwa akan melancar. 

Mungkin mudah diceritakan, tetapi sukar untuk dilaksanakan. Justeru itu, mereka dijanjikanj syurga. Janji Nabi:”Beruntunglah ghuraba; golongan ghuraba bukan asing dinisbahkan kepada nas al-quran dan al-sunnah, tetapi asing di nisbah kepada keadaan sekeliling yang berbeza dengan kedua sumber agung itu. Namun, apakah pilihan yang ada, sedangkan Allah mengingatkan Nabi (maksudnya)”jika engkau taat kepada kebanyakan mereka di bumi ini,nescaya mereka menyesatkan engkau dari jalan Allah”( surah al-An’am,116). Ketika ramai manusia berlari mencari keredaan makhluk, golongan ghuraba, berlari mencari keredaan Allah, sekalipun dimusuhi makhluk. Firman (maksudnya)”maka larilah kepada Allah”( surah al-zariyyat:50). 

Hidup sebagai bukanlah mudah, namun kadang-kala kita terpaksa mengharunginya. Ini menambahkan tawakal,keikhlasan,kekhusyukan dan segala jalan yang mendampingkan kepada Allah. Ketika dunia enggan berdampingan,tiada teman melainkan Tuhan al-Rahman dan rakan-rakan yang menjalani kehidupan sebagai ghuraba. Di situlah limpahan kemanisan perjuangan.




 

No comments:

Post a Comment