Friday, April 22, 2011

DEDAHKAN AIB ORANG.....


                 DEDAHKAN AIB ORANG... Anda akan "Ditelaanjangkan" Di Akhirat

( surah al-Hujarah : ayat 12 )
"Wahai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan dari prasangka, sesungguhnya prasangka itu adalah dosa. dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain dan janganlah ada antara kamu berbuat fitnah dan tuduhan sebahagian yang lain. Apakah ada antara kamu yang suka memakan daging saudaranya yang sudah mati? Tentu kamu merasa jijik. dan bertaqwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Penerima Taubat, Lagi Maha Penyayang"

dan Rasulullah juga pernah bersabda:
"barang siapa yang membuka aib saudaranya, Allah akan membuka aibnya di akhirat"

Budaya menggaikan orang, bergosip, menfitnah dan sebagainya amat sinonim dengan budaya manusia lebih-lebih lagi bagi kaum wanita. Apa yang kita dapat lihat pada hari ini, budaya ini sudah menular tidak mengira jantina, bangsa, agama, status keturunan, malahan ahli politik dan pemimpin juga tidak terkecuali demi menjatuhkan musuh mereka.

 
Kadang-kala nalari manusia selalu ingin mencari kelemahan orang lain tanpa mengetahuiakan kelemahan diri sendiri. Dan sudah menjadi sebahagian dari sifat manusia yang mencuba untuk melindungi aib sendiri dan dalam masa yang sama cuba dan berusaha untuk membuka aib musuh mereka...

Jom kita menilai diri kita...
Sudah berapa ramai orang yang kita sudah membuka aib mereka ?
Adakah kita sudah bersedia untuk dibukakan aib di hadapan khalayak di padang mashar nanti ?
kalau jawapannya adalah "YA"... teruskanlah untuk menceritakan setiap keaiban orag sekeliling anda...


yang elok harus dikongsi,
yang kurang harus dikaji,
yang salah harus dibaiki...^_^


No comments:

Post a Comment